CZY TRENING KRZYŻOWY ZAPOBIEGA PRZETRENOWANIU?

W naszych czasach zmuszeni jesteśmy podejmować przeróżne aktywności, zatem wiele mięśni i systemów energetycznych jest obciążonych – nazwijmy to – treningiem krzyżowym. Ale czy zastępowanie jednej aktywności drugą naprawdę jest korzystne?

Naukowcy z uniwersytetu w Toledo (International Journal of Sportsmedicine, 18:191-96,1997) przebadali biegaczy, którzy przez 10 dni trenowali intensywnie, po czym następowały dwa tygodnie lekkich ćwiczeń. Trening intensywny obejmował albo bieg na dystansie dwukrotnie dłuższym niż normalnie (normalnie wynosił około 36 mil tygodniowo, czyli teraz wynosił około 72 mile na tydzień), albo bieg (36 mil na tydzień) plus jazda na rowerze (przy wydatkowaniu energii zbliżonym do normalnego biegania).

Okazało się, że stężenia DHEA, wolnego testosteronu i całkowitego testosteronu obniżyły się w obu grupach. Zatem nie ma znaczenia czy zastępujesz jedną aktywność drugą, jeśli tych aktywności będzie zbyt wiele, będziesz przetrenowany, przynajmniej pod względem parametrównych.

Jeśli jesteś poważnym kulturystą, musisz obawiać się o metaboliczne przetrenowanie, a także mieć świadomość , że trening na masę przy dużym obciążeniu może spowodować przetrenowanie lokalne (specyficzne dla mięśni). W związku z tym pewien mięsień, ścięgno czy staw będzie potrzebował więcej czasu na regenerację. Zatem, jeśli czujesz się zmęczony i zabiegany, prawdopodobnie najlepiej zrobisz nic nie robiąc. Poza tym odpoczynek działa odmładzająco.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *