NAPOJE NIE TYLKO DLA SPORTOWCÓW

Podstawowa funkcją napojów jest zaspokajanie pragnienia i orzeźwienie, ale każdy, kto ma kontakt ze sportami siłowymi wie, że w tym przypadku picie napojów ma przede wszystkim za zadanie utrzymanie odpowiedniej zawartości wody zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie organizmu w trakcie treningu i poza nim. Stało się to przyczyną powstania i dynamicznego rozwoju rynku napojów izotonicznych i energetyzujących, po które sięgają nie tylko sportowcy, ale także osoby prowadzące aktywny tryb życia, intensywnie pracujące oraz studenci. Napoje izotoniczne dzięki zbilansowanej zawartości elektrolitów i ciśnieniu osmotyczne-mu zbliżonemu do ciśnienia płynów ustrojowych ułatwiają szybkie uzupełnianie wody zapobiegając w ten sposób odwodnieniu organizmu. Ich podstawowymi składnikami są przeważnie soki owocowe, glukoza, maltodekstryna oraz witaminy i składniki mineralne. Napoje energetyzujące dla sportowców mają z kolei charakter napojów regeneracyjnych, wykorzystywanych przy dużym wysiłku. Poza sporą dawką łatwo przyswajalnej energii zawierają one także inne funkcjonalne składniki, regulujące funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego jak: kofeina, wyciągi z ziół, tauryna, inozytol czy guarana. W badaniach przeprowadzonych przez studentów Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie dokonano oceny najpopularniejszych w Polsce marek napojów izotonicznych i energetyzujących w grupie osób aktywnie uprawiających sport. Stwierdzono, że najczęściej sportowcy sięgali po napój Plusssz Sport – 54% badanych, Isostar – 50%, Red Buli i Power Horse – 42%. Najmniej popularne były: Dynamie Fortuny – 6% oraz Warp 4 – 4% badanych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *