TRAWIENIE POKARMÓW

W naszym codziennym pożywieniu znajdują się składniki, których nasz organizm nie trawi. Jest to materiał, który nie może być wchłonięty z jelit do krwi i ulega wydaleniu. Tylko znikoma część tych składników zwanych balastowymi, w skład których wchodzi znany wszystkim błonnik pokarmowy, zostaje przetworzona przez bakterie jelitowe w kwasy tłuszczowe, które zapewniają następnie organizmowi pewną ilość energii.

Fakt ten przez dłuższy czas decydował o tym, że uznawano je za zbędny „balast“. Podejmowano nawet próby jego usunięcia w przeświadczeniu, że podnosi to wartość biologiczną żywności. Antoine Augustin Parmentier, specjalista odpowiedzialny za żywienie armii napoleońskiej, zarządził nawet, aby ziarno na chleb dla wojska mielono tak, by stosunek uzyskanej mąki do zużytego na nią ziarna wynosił 80%. Pozostałe 20%, łącznie z otrębami, odrzucano. W taki właśnie sposób powstał biały chleb ubogi w ciała balastowe. Dzisiaj zaleca się spożywanie do 30 a nawet 40 g błonnika na dobę. Najwięcej tego składnika znajduje się w otrębach i ciemnym pieczywie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *